اضطراب شروع مدرسه

 

بسیاری از اوقات، والدین، میزان اضطرابی را که در اثر تغییرات زندگی در کودکان برانگیخته میشود، دست کم می گیرند. بازگشت به مدرسه و شروع سال تحصیلی جدید، اگر‌چه اتفاقی هیجان انگیز است، اما میتواند اضطراب هایی را برای کودک ایجاد کند که رهایی از آنها برای او دشوار است.


در چنین شرایطی، اگر کودک مجبور باشد که به تنهایی و بدون دریافت کمک، به مقابله با این اضطرابها بپردازد، این احساسات تشدید می‌شوند و می‌توانند اختلالات جدی در عملکرد او ایجاد کنند.

 

 از نظر رشدی، کودکان در سنین مختلف، نگرانی های متفاوتی دارند. در دوران مهدکودک و پیش دبستانی، نگرانی آنها اغلب حول و حوش جدایی از والدین قرار دارد. در سالهای ابتدایی مدرسه، اضطراب آنها عمدتا دربارهٔ احتمال گیرافتادن در کلاس یک معلم سخت گیر یا خشن و ورود به فضای جدید کلاسهای بالاتر است. در سالهای بعدی، نگرانی کودک به مسائلی مثل پیدا کردن دوست، پذیرفته شدن در جمع همسالان و خوب جلوه کردن معطوف می‌شود.

 

بی توجهی به این اضطرابها، میتواند منجر به پسرفت کودک به سمت رفتارهایی مثل قشقرق، اجتناب از مدرسه رفتن، نافرمانی، انزوا یا خشونت شود.

 توجه به این نگرانی ها در کودکان، الزاما به معنای بحث کردن با آنها درباره جزئیات احساساتشان یا به کار بردن استراتژیهای خاصی برای حل کامل مسئله نیست. آنچه کودک در چنین شرایطی بیش از هرچیز به آن نیاز دارد، گوش دادن همدلانه و اطمینان بخشی از سوی والد است.

 

برای این منظور، ابتدا باید به نگرانی کودک گوش داد. و پس از اینکه کودک درباره نگرانی اش حرف زد، مثل اینکه "اگر معلمم بداخلاق و سخت گیر بود چه؟"، باید با او همدلی کرد؛ "نگرانی مهمی ست، میفهمم. من هم وقتی مدرسه می‌رفتم این نگرانی را داشتم"
و سپس با گفتن جملاتی مثل "اگر چیزی که نگرانش هستی اتفاق افتاد، من برای حل کردن مشکل با تو خواهم بود و کمکت میکنم"، به او اطمینان خاطر داد.

 

 اگر صرفا به کودک بگوییم که درباره موضوعاتی که او را مضطرب میکند، نگران نباشد، در واقع او را با نگرانی هایش تنها گذاشته ایم. به علاوه، هنگامی که کودک احساس می‌کند اضطراب های او فهمیده نشده است، صحبت کردن راجع به آنها را متوقف می‌کنند.

برای جلوگیری از ایجاد این اجتناب و کناره گیری در کودک، با قلبی پذیرا به او گوش دهید، با او همدل شوید، و‌ به او اطمینان بدهید که تنها نیست.


با صبوری به سخنانش گوش داده و به او اطمینان دهید در پی راهکار مناسب هستید تا به آرامش کامل برسد.

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید